ŘECKO - ZAKYNTHOS - TSAMIS ZANTE SPA

28.10.2017 00:43

Musím se Vám všem pochlubit s dovolenou v roce 2017.

Nevím jak to mám popsat, ale byl to ten nejsilnější a jeden z nejhezčích zážitků na světě - tedy aspoň pro mojí osobu a vlastně i pro mojí celou rodinu.

Při příletu na letiště v Řecku v Zakynthosu nás všechny překvapilo velké teplo a to i za předpokladu, že se z Prahy odlétalo v noci, kdy teplota v Praze nebyla nic moc, pouze 9°C, bylo 16. září a dlouhé kalhoty nebyly u nikoho výjimkou. Náš přílet do Řecka byl velmi časně ráno - východ slunce jsem poprvé v životě zažil v letadle.... Kdo zatím nepoznal asi nemá cenu vysvětlovat jak to vypadá, ale je to nádhera a něco výjimečného........ Ještě před celkovým odbavením na letišti jsem ze sebe sundaval vrchní trička a byl jsem spokojen s tím, jaké je tam zrovna počasí. (letiště bych ale přiřadil v pohodě nějakému AFRICKÉMU STÁTU a nikdo by rozhodně nic nepoznal  a nijak nezkoumal)

Po příjezdu do hotelu jsem byl udiven tím, jak to tam a v jeho okolí vypadá. Luxus první třídy a nic nemělo chybu. Navíc, mne velice zajímala toaleta co a jak a opravdu byl vedle ní koš. Takže bohužel, použitý toaletní papír se skutečně i v lepším hotelu odhazuje do koše mimo. No, nejdříve jsem z toho byl docela vedle, ale druhý den jsem to bral už jako normální a standardní věc této destinace a všichni se mnou.

Vzhledem k tomu, že jsme cestovatelská rodina (tedy samozřejmě v rámci finančních možností) tak hned na DRUHÝ den je objednaný zájezd po moři na MODRÉ JESKYNĚ. Je to něco úžasného a vyprávění, že plavající člověk po vplutí do JESKYNĚ zmodrá - je skutečně pravda na 100%. Trochu ale kazí dojem z návštěvy to, že provozovat lodní výlety do tohoto místa mohou jen akreditovaní kapitáni na člunech k tomu určených. Najednou ale lze v JESKYNI kam  komerční loď dopluje nachytat turisty cizí národnosti, kterým člun a nebo loď byla pronajmuta od ALBÁNSKÝCH překupníků. Samozřejmě, že v ten okamžik tam žádný ALBÁNEC/pronajímatel není ani jeden a pouze kapitán z naší lodi upozorňuje zmíněné osoby v jeskyni, že bude volat POLICII.....

TŘETÍ den byl zvolen výlet přes celý ostrov autobusem. Na nejznámnější a nejvyhlášenější místa ZAKYNTHOSU. Zažíváme po cestě vyhlídku ALYKES, navštěvujeme přes 1000 let starý klášter ANAFONITRIA, máme možnost stát a fotit se vedle nejstaršího domu v obci EXO CHORA na ZAKYNTHOSU a nebo si zahrát trochu divadlo před objektivem na modelky před nejstarším olivovníkem na ostrově, který je starý více než 2000 let. Hned po obědě v taverně se přesunujeme na vyhlídku NAVAGIOS, pod kterou je vidět vrak známé lodi PANAGIOTIS, na které je fronta jako blázen, máme instrukce od naší sl. delegátky, že stačí jít pouze kousek asi 400 m  po kozí stezce a výsledek je stejný s tím komerčním. Jdu okamžitě rovnou tam a fotím podle svého - během tří minut jsem naprosto spokojen. Poté odjíždíme a přes největší vrcholky ZAKYNTHOSU, místy i několik kilometrů po silnicích spečených od téměř pravidelných ohňů cca 600 - 700m.n.m. se brodíme s velkým autobusem skoro horským terénem. Návštěva je ještě plánovaná ve firmě na zpracování olivového oleje a ve vinařství SOLOMON, které je schopné dovážet a hlavně i  v současnosti dováží víno k nám do ČR.  Výlet končí kolem 18:00h místního času a každý z nás bude rád když padne do postele.......

Další den je tady velká nabídka od naší sl. delegátky,(a to proto, protože nám byl zrušen objednaný zájezd do nočního města pro malý počet osob.) Nabídka zní, zda neuděláme soukromý výlet po městě ZAKYNTHOS osobním autem. Tuto nabídku bereme všema deseti a každý z nás je rád, že zažije zase trochu jiné město než každý rok. ŘECKÉ noční město totiž ještě neznáme....Spokojenost největší - tam není dát si řízek, který mezi hranolky není vidět. Tady je steak na 3/4 talíře za pár EURO.......Člověk je rád, že to vůbec zbaští!!!

Pro mne jako pro chlapa a fotografa byl nejpůsobivější zážitek, když jsem se i s mojí rodinou najednou objevil za plotem letiště, kde letadlo zabírá ve smyslu "LETECKY" velmi rychle, porotože na ZAKYNTHOSU je extrémě krátká dráha. Když letadlo stálo zadkem ke mně cca 100 m a najednou zabralo......  Je to něco úžasného........... Nejdříve silný studený vítr, potom extrémě silný teplý vítr v podobě orkánu i s pachem leteckého paliva, následně už jsem nemohl fotit a stát u plotu, schovával jsem foťák kam se dalo, otáčel se k letišti zády a choulil se do klubíčka a najednou ještě přišla šílená písečná bouře...........Trvá  to vše jen asi minutu a člověk si říká kdy už to skončí, v ten okamžik už je letadlo ale vlastně pryč z letiště a najednou nastane z ničeho nic totální útlum a klid.

ŘECKO - ZAKYNTHOS je jinak spíše zemedělský stát. Olivové háje a víno, občas kamenolom či pěstování ovcí a koz. Nepotkáme zde žádný těžký průmysl ani továrny či třeba automobilku. ŘEKOVÉ jsou v této oblasti se svým životem naprosto spokojeni a pokud někdo řekne hned, je to za půl dne. Pokud řekne za chvilku, je to zítra. Pokud řekne někdy, znamená to nikdy.

I tak je ŘECKO krásnou a ve městech či okolo hotelů vypracovanou zemí. V horách v obyčejném obydlí je to ale trošku jinak. S domácími zvířaty, kozím mlékem, výrobou sýrů, výrobou vína či ručním pletením koberců a životem tak trochu jako v historii před sto lety je to prostě jinak, veškeré tyto místní aktivity občas vůbec nestačí na oživení ani za předpokladu silné turistické sezóny za celký rok.......

Bylo tam ale super...........