SLOVENSKO - NĚCO MÁLO Z BLÍZKÉHO ZAHRANIČÍ

27.02.2015 12:13

Vzhledem k tomu, že se za poslední dobu i někam pracovně podívám, tak jsem si pro Vás připravil 6 ks fotografií, které vypadají tak trochu jako z jiného světa. Jedná se o fotky ROMSKÝCH VESNIC - či spíše OSAD, které mě v současné době opravdu velice zajímají. Ono to vypadá, jako kdyby to bylo nafocené někde na periferii třeba RUMUNSKA, ale ne, není to pravda. Je to opravdu SLOVENSKO a je to jen kousek od nás. Když to vezmu vzdušnou čarou - tak tohle všechno je viditelné už třeba kousek od ŽILINY a to je cca 400km. ( uvědomíme si v tomto případě, že třeba BRNO je od PRAHY pouhých 200km? )

Ne, že bych byl nějakým znalcem ROMSKÉ kultury a jejich života, ale rád bych porozuměl všem jejich počinům, které ve svém životě dělají. A to mi zatím nejde.....Co pro ně třeba znamená slovo RODINA? Nikdo o tom nic z nás BĚLOCHŮ/GADŽŮ nic nevíme a ani vlastně nemáme šanci se to nějak dozvědět. Další věcí je to, jestli to vůbec vědět chceme.......!!! (je to dle mého názoru taková trochu uzavřená společnost )
V těchto OSADÁCH, žijí lidé uzavření do svého vlastního života a života zmíněné osady. Jsou to různé rodinné klany, kam nemůže přijít kdokoli a i při takovém jenom malém pokusu je vykázán a do osady se stejně nedostane. Asi 30 km za posledním velkým městem, kterým jsou KOŠICE jsem měl možnost debaty na toto téma s tady žijícím ROMEM. Začal mi vysvětlovat určitá OSADNÍ pravidla hry a byl jsem z toho celkem vedle. Dozvěděl jsem se, že pokud chce muž v takové osadě sdílet se ženou společné lože, mít společně rodinu - která přijde vzápětí. Musí nejdříve postavit dům. Tedy spíše ze začátku jen společné obydlí. Slovo DŮM je na východním SLOVENSKU v těchto OSADÁCH velmi luxusním pojmem a skoro si připadám, jako kdybych se nevědomky upsal v nějakém slovním výrazu.
Většinou je takový " DŮM " vystavěn z toho co se kde našlo, příležitostně sehnalo, někde nečinně leželo, vůbec nikdo to nehlídal..........atd.A tak jsem byl svědkem, že jedna chatrč měla jednu zeď z cihel, druhou z tvárnic, třetí byla ze dřeva a ta čtvrtá je už jen z vlnitého eternitu ze staré a rozebrané střechy. Vlastní střecha takové chatrče je obvykle vystavěna jen z přejetého a narovnaného plechu, který byl původně dvousetlitrovým sudem třeba na topný olej. Není v takovém případě žádnou výjimkou, že takový plech je ke "SKOROTRÁMŮM" z běžného uříznutého stromu někde v okolí přivázán běžným provázkem, který se dá sehnat kdekoli. Z dálky je takové obydlí velmi výrazné a to zvlášť v zimních měsících, kdy není okolo maskování přírodní zelení. Z několika set metrů je viditelné třeba v kopcích nad silnicí nejdříve obrovské množství PET lahví a igelitových tašek, které se povalují po otevřené krajině. Následně, když se člověk přiblíží více, zjistí, že se jedná o ROMSKOU osadu. Naprosto vydupaná tráva, kde už zbyla jen hlína či skála, neustálé prádlo na šňůrách okolo celé chatrče, případně vyprané koberce. Totálně černý a velmi často i rozpadlý komín od topení vším možným a pozor - hlavně všude SATELITY. Některé jsou třeba na stromě v blízkosti, nebo přímo na zdech chatrče, některé až na střeše, na komíně a není výjimkou, že jsou třeba i na plotě, který často funguje jako velká odkládací rampa na všechno možné a to zejména na vyprané prádlo nebo koberce.
Dozvěděl jsem se, že kdo v osadě nemá satelit, je chudák a je tím, kým být nechce za žádnou cenu. Touží po něm a chce ho mít co nejdříve to půjde, aby se dorovnal majetkově ostatním vrstevníkům v osadě. Není mi jasné jako laikovi, jak může fungovat satelit s TV, když nikdo neplatí elektřinu, protože jí nemá ve své chatrči ani zavedenou a to z důvodu, že většinou jsou tyto chatrče NEEVIDOVANÉ a jsou na CIZÍM POZEMKU, popř. obecním bez řádného povolení. Zřejmě, je to asi věcí místních vynálezců ze zapnutého veřejného osvětlení. Což já jako BĚLOCH/GADŽA považuji za celkem riskantní kroky dnešní doby. Je všeobecně známo, že tyto věci  v osadě fungují po sepnutí veřejného osvětlení............No, hold jiný kraj - jiný mrav.
Není zde ale nic výjimečného, že před takovou osadou kde žije i několik stovek ROMŮ, stojí deset až dvacet vozů luxusních značek. A to vůbec nemám na mysli kategorie ČESKÝCH vozidel!!!Najdeme zde to nejluxusnější co po EVROPĚ v dnešní době jezdí a co potkáme třeba při cestě na dovolenou k moři. Téměř vždy se jedná o vozidla NĚMECKÝCH značek a to zejména v celkovém provedení bílé a nebo černé barvy. Doba kdy ROMOVÉ jezdili ŽIGULÍKEM  a nebo tam byl přeskok na modernějšího FAFORITA je zřejmě definitivně pryč.
Rád bych tímto upozornil, že veškeré snímky umístěné ve FOTOGALERII na toto téma jsou nafocené za jízdy na rychlosekvenční spoušť. Možná jsem v tomto případě PLAŠAN, ale v představě, že mě auto obestoupí třeba 50 ROMŮ a budou mi chtít sebrat "snad" jen ten foťák,  že jsem si bez jejich dovolení nafotil jejich osadu a chtěl ukázat někomu dalšímu jejich život, jejich osud, možná i jejich trápení............Opravdu nepříjemná představa a je mi z ní celkem na nic.